sâmbătă, 7 februarie 2015

Monumentul generalului Dragalina de pe Valea Jiului (și plaja secretă de la poalele sale)


Într-o zi toropitoare de august am ajuns pe Valea Jiului. 
Am plecat din Târgu Jiu pe la amiază, evident după ce am admirat capodoperele lui Brâncuși. 



Încă nu începuseră lucrările de reabilitare pe Defileul Jiului, așa că ne-am avântat cu tot curajul spre Petroșani și apoi spre Hunedoara. 
Lângă Popasul Lainici, pe malul Jiului, la „locurile rele”, așa cum este cunoscut de localnici, am dat de momunentul închinat generalului Dragalina. 

O cruce mare de marmură, pe un postament de piatră, împrejmuită cu un gard mic. 

Cu litere aurite, pe monument stă scris: „Aici am fost rănit făcându-mi datoria pentru neam și țară”.
Monumentul a fost dezvelit la 12 octombrie 1927, la 11 ani de la moartea generalului Ioan Dragalina, cel care era comandantul Armatei I la vremea aceea. 

Întorcându-ne în timp, la 12 octombrie 1916, generalul Dragalina a fost rănit în locul în care a fost ridicat monumentul, răni de la care i s-a tras moartea, după două săptămâni. Dragalina a fost nimerit de gloanțele vrăjmașe în braț și în omoplat. 

Era în linia I a frontului și apăra defileul de atacurile germane. Deși a fost dus la mai multe spitale (Târgu Jiu, Craiova, București), și chiar i s-a amputat brațul, acesta moare în urma unei septicemii, pe 24 octombrie 1916.
Dar cam atât despre istorie. 

După ce ne-am dumirit ce-i cu monumentul, am zis să aruncăm un ochi spre Jiu, care curgea învolburat pe fundul albiei. 

Am dat peste o cărare, ceva mai abruptă, așa că am coborât la apă. Și, surpriză, nu doar că am ajuns la apă, ci am ajuns pe o plajă de vreo 10 metri pătrați. 

Parcă eram în altă lume și parcă, la câțiva metri deasupra noastră, nici nu treceau mașiniși camioane.
Așa că dacă ajungeți la momumentul generalului Dragalina din Defileul Jiului, aruncați un ochi în jur și căutați cărarea. Merită o bălăceală în Jiu și apoi să vă uscați pe nisip.
Drum Bun!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu